Wednesday 8 February 2017

Busuknya bau badan, bagaimana nak atasi??

Ramai yang berfikir bau badan berpunca daripada peluh, tetapi sebenarnya tidak. Bau ini adalah disebabkan bakteria yang menguraikan peluh menjadi asid lemak, lalu mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.



Apakah Punca Badan Berbau??

1. Mandi yang tidak bersih.
Dalam erti kata lain mandi kerbau atau mandi koboi. Mandi pula sekali sehari sahaja.

2. Jarang menukar pakaian dalam tempoh 24 jam.
Dari pagi membawa ke malam, masih pakai baju yang sama. Ada sesetengahnya tu berhari-hari masih lagi pakai baju yang sama.

3. Kurang peka dengan rutin penjagaan kebersihan diri.
Bulu ketiak dicukur setahun sekali … uweekk nak muntah. Hehe ada ke yang buat macam tu .. ?!

4. Faktor pemakanan.
Terdapat beberapa jenis makanan yang jika diambil dalam kuantiti yang banyak serta kerap boleh menjadi punca badan berbau seperti bawang putih, bawang merah, makanan pedas, kari, santan dan sebagainya.

5. Masalah penghadaman (sembelit) dan kegemukan.
Ini berlaku akibat pengumpulan bahan buangan hasil daripada proses pencernaan yang tidak sempurna.

6. Faktor genetik.
Juga boleh menjadi punca badan berbau disebabkan faktor kelenjar peluh dan yang berkaitan dengannya bekerja  terlalu aktif.

7 Tips Kebersihan Diri Dan Pemakanan Untuk Atasi Bau Badan

1. Mandi dengan lebih kerap sekurangnya 3 kali sehari.
2. Pilih pakaian fabrik kapas dan longgar untuk meminimumkan rembesan peluh.
3. Elakkan makan makanan tinggi choline seperti bawang putih, daging, rempah, kafein & kekacang.
4. Cukur rerambut halus yang tumbuh seperti di bahagian kemaluan serta ketiak apabila tiba waktunya.
5. Pemakaian deodoran anti-perspirant yang mengandungi bahan antiseptik juga antara yang banyak membantu meskipun bukan jaminan 100 peratus.
6. Antara cara merawat dan mengawal masalah bau ketiak pula ialah penggunaan cecair pencuci mengandungi 3 peratus hidrogen peroksida, menyembur pewangi dan penyembur anti peluh.
7. Jika terlalu serius, pembedahan membuang kelenjar Apocrine pada tempat bermasalah boleh dilakukan selain laser serta suntikan botox.

Bagaimana Shaklee membantu masalah Bau Badan??




Sebenarnya set yang ingin saya cadangkan ini bukan sahaja untuk mengatasi masalah bau badan, malah juga membantu masalah kaki dan mulut berbau kurang menyenangkan.

Saya cadangkan anda Set Shaklee iaitu gabungan antara Alfalfa, Garlic Dan Herblax. Set ini membantu anda untuk detoks badan supaya bebas toksin antara punca yang menjadikan badan, mulut kaki kita berbau kurang menyenangkan.

Alfalfa Shaklee

✔Alfalfa dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang pengaliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

Garlic Shaklee

✔Diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan SEMUA allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Shaklee tak dipecahkan sehingga ia sampai ke dalam usus kecil. Di samping itu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.

Herb-Lax Shaklee

✔Herb-Lax secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang teperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herba-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses usus.

Penggunaan secara konsisten amatlah digalakkan untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Saya nak 1 Set Bau Badan Shaklee!! Boleh WhatsApp saya 011-1655 3844 untuk order dan maklumat lanjut.

**********************************************
Apa, jika beli banyak tak dapat kurang harga ker? Boleh tapi jadi la Ahli Shaklee dulu yuran hanya serendah RM80(sm) dan RM90(ss). Nak jadi ahli shaklee? Jom WhatsApp saya sekarang 011-1655 3844.

No comments:

Post a Comment