Wednesday 4 January 2017

Tips Kawal Kolestrol Tinggi Supaya Tak Kena Stroke

Kolestrol tinggi bukanlah penyakit, tapi berpotensi menyebabkan berbagai penyakit. Diantaranya adalah penyakit jantung, stroke, diabetes dan hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Penyakit kronik ini tidak mengenal usia walaupun kebiasaanya yang menghadapinya adalah golongan tua, namun golongan muda juga tidak terlepas dari mengalaminya.
Tetapi, tahukah anda berapa bacaan kolestrol yang sihat?

Paras Kolestrol Sihat

Ia boleh dirumuskan seperti berikut :
▪️ Bacaan jumlah kolestrol ialah bawah 5.2 (mg/dL).
▪️ Bacaan LDL (kolestrol jahat) ialah bawah 2.6 (mg/dL).
▪️ Bacaan HDL (kolestrol baik) ialah di atas 1.0 (mg/dL).


Jika anda mendapati anda mempunyai kolestrol yang tinggi, anda sepatutnya bertindak segera untuk menurunkan bacaan tersebut, sebelum ia menjadi punca penyakit kronik yang lain.

Bagaimana Nak Kawal Kolestrol Tinggi Supaya Tak Terkena Stroke??

1. Jaga Pemakanan
Malaysia memang kaya dengan makanan. Pergilah ke mana-mana sahaja, memang makananlah tarikan utama. Gerai-gerai juga banyak dan mudah didapati tidak kira siang atau malam. Dan pemakanan tersebut pula sudah pastinya yang berlemak dan berminyak yang menyumbang serta menggalakkan kenaikan kolestrol.
Ubah pemakanan harian kita kepada yang lebih sihat. Salah satunya ialah dengan cara 'Eat Clean'.
'Eat Clean' tu apa? 'Eat Clean' ialah pemakanan yang lebih sihat tanpa lemak, tanpa makanan berminyak, yang diubah sedikit cara masakannya tetapi masih mengekalkan rasa sedap. Sedap tu penting kan?

2. Kawal Stress Dengan Bijak
Stress yang melampau juga boleh menyebabkan kolestrol meningkat. Jadi, kawal stress dengan bijak. Tangani setiap permasalahan di tempat kerja atau di rumah dengan cara betul untuk elak kesihatan kita terganggu.

3. Ubah Gaya Hidup
Tidak dinafikan kehidupan serba mencabar di zaman ini menjadikan kita semakin tidak aktif. Mungkin terpaksa bekerja 8-10 jam sehari. Untuk lebih sihat, gaya hidup perlu diubah ke arah yang lebih aktif. Bersenam sekurang-kurangnya 3-4x seminggu.

4. Ambil Suplemen Semulajadi

Vivix Shaklee
Vivix Shaklee terbukti berkesan dapat menurunkan paras kolestrol dalam darah dengan berkesan. Vivix mengandungi Polygonum yang berfungsi untuk membersihkan kolestrol dalam salur darah sekaligus akan menurunkan kolestrol secara keseluruhan.

Resveratrol yang terdapat di dalam Vivix juga membantu meningkatkan kolestrol baik dan kesihatan jantung lebih terjamin.
Juga terdapat Elderberry di dalam Vivix yang sangat bagus untuk masalah kolestrol. Kajian di salah sebuah universities Austria ada menunjukkan extract Elderberry boleh mengurangkan pengoksidaan kolestrol jahat (LDL).

Selain dari Vivix, anda juga boleh mengambil Set Kolestrol yang terdiri daripada Garlic, Omega Guard, Lecithin dan Alfalfa.

InshaAllah, dengan mengamalkan tips-tips di atas, paras kolestrol akan menurun dengan cepat tanpa perlu bergantung kepada ubat.

Berikut testimoni pelanggan yang mengamalkan Vivix sebagai ikhtiar untuk kawal kolestrol tinggi : 


Nak dapatkan Vivix? Hubungi saya IntanMiza 011-1655 3844.
Pengedar Shaklee Kuching

No comments:

Post a Comment