Wednesday 30 April 2014

Ujian ALLAH, tanda sayang!!

Assalamualaikum & Salam Sayang semua,

Dulu tak pandai berBlog-Blog ni, nak karang ayat bagai fuhhh mencabar sangat.  But, now semakin berjinak-jinak dengan Blog dah jadi cam teman baik plak kan hehehee...

Hurmm for the first time, taip Blog from my Heart cewahhhh!!!  Just nak share dengan semua yang sudi membaca tentang kehidupan kita dan serba sikit cara saya laluinye.

Ok, kehidupan kite tak pernah habis dengan persoalan kan??  Persoalan cne tue?? Contohnyer yang bujang ditanya bile nak kawen??  Yang dah kawen ditanya bila nak ada anak??  Dah ada anak sorang ditanya bile No 2??  Anak ramai plak ditanya jugak kenapa ramai sangat??  Sentiasa ada jer persoalan kan??  Jangan marah pada orang yang bertanya, sebenarnye mereka prihatin & sayang kan kite, disebabkan itu mereka ambil berat tentang kite.

Pada yang alami situasi di atas, saya di pihak anda & saya paham pe anda rasa sebab saya juga laluinye.  Rasa malu, sedih, putus asa pun ada gak.  Rezeki, jodoh pertemuan semua di tangan Allah SWT, kerja kita USAHA, IKHTIAR, DOA & TAWAKAL.  

Bila diuji oleh Allah SWT, dilambatkan rezeki zuriat, antara benda yang penting pada saya dan menjadi kekuatan pada saya adalah perkara-perkara ni.....

1. Semangat dan kekuatan dari PASANGAN
Ya memang sangat penting!!  Kata-kata semangat, dorongan, kasih sayang dari pasangan adalah paling utama sekali.  Para suami jangan sekali-kali menyalahkan isteri apabila anda diuji dengan tiada zuriat.  Sama-sama lah kite mencari jalan penyelesaian, berusaha & berikhtiar.  Jangan biarkan isteri anda kesorangan menghadapi tekanan dari kiri kanan depan belakang.  Jika anda dengar suara hati isteri, mereka sangat-sangat menginginkan melahirkan zuriat anda. Bukan 1 malah mereka mahu lahirkan ramai zuriat anda.  Sayang dan fahamilah perasaan isteri sebab mereka sangat lemah, tapi mereka akan jadi kuat dengan bantuan anda wahai suami.  Alhamdulillah dikurniakan suami yang sangat sayang dan kasih pada diri ini, walopun saya yang serba kekurangan.  Terima kasih Ya Allah.

2. Fikir POSITIF & yang baik-baik 
Memang kite selalu fikir sesuatu yang buruk-buruk jer kan??  Susah sangat nak ambil sesuatu di sudut positif & yang baik-baik jer sedangkan indahnya jika kite menjadi positif.  Rasa lebih tenang dan kehidupan kite lebih bahagia.

3. Bersangka baik dengan Allah SWT
Sentiasa bersangka baik dengan perancangan, aturan yang dilakukan oleh Allah SWT pada kite.  Saya selalu pesan pada diri sendiri perkara ni sebab sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui yang terBest buat kite.  InshaAllah kite akan bertambah tenang jika bersangka baik selalu.  Kita tak nampak ape yang Allah SWT nampak untuk kite.  Redha dengan ketentuan Allah tapi dalam masa yang sama tetap terus berusaha, ikhtiar & berdoa.  Allah SWT sayangkan kite tue sebab Dia turunkan ujian supaya kite sentiasa ingat padaNya, alangkah beruntungnye kite kan.

Sebenarnya bukan mudah nak hadapi ujian dari Allah SWT, rasa berat sangat kadang akan tertanya-tanya kenapa AKU??  Subhanallah...  Ya, saya insan yang sangat lemah banyak kekurangan.  Bila rasa mcm down jer, ingatlah Allah SWT tidak akan menguji hambaNya di luar dari kemampuan kite.  Semoga perkongsian ni memperkuatkan diri saya dan diri anda semua juga yang sedang diuji Allah SWT.  Sama-sama kita berusaha, berikhtiar habis-habisan tanpa kenal erti putus asa.  Berdoa pada Allah SWT, one day dimakbulkan doa kite.  Jom doa untuk semua orang juga, amin.

Terima kasih pada yang sudi membaca, sekadar perkongsian peringatan buat diri sendiri dan semua.




Sharing is Caring Maklumat lanjut, pertanyaan & order, 
SMS/Whatsapp : IntanMiza 011-1655 3844 

*Produk Ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.*

No comments:

Post a Comment